ההצלחה היא של כולנו

ההצלחה היא של כולנו

יום רביעי, 12 בינואר 2011

דור ה-X, דור ה-Y ומה שבינהם....

בייבי בומרס, דור ה-X, דור ה-Y ומה שבינהם....

בשוק העבודה, עובדים היום בכפיפה אחת שלושה דורות, כשכל דור מתייחס בצורה שונה לשינויים המתרחשים חדשות לבקרים בעידן המילניום.

אחד מגורמי השונות המרכזיים בין העובדים קשור לדור שבו נולד העובד מתוך הבנה שלמאפייני הדור יש השפעה קריטית על תפיסת עולמו וציפיותיו מחייו בכלל וחיי עבודתו בפרט. המונח 'דור' ( generation) מתייחס לקבוצת אנשים באותו גיל, במקום חברתי דומה ( העולם המערבי) שחווה אירועים חברתיים דומים ( Mannheim, 1972). מצב זה מגביל את האנשים השייכים לאותו דור לטווח מסוים של התנסויות,לאופן מסוים של חשיבה ולסוג מסוים של פעולות. כלומר הדורות נבדלים ביניהם בערכים, בתהליכים מנטאליים ובהתנהגות. דור הוא תוצר חברתי יותר מאשר הכרח ביולוגי. אם אירועים חדשניים הם נדירים ושינויים הם מאד איטיים, לא נמצא הבדלים משמעותיים בין דוריים. בעולם העבודה (בארצות הברית) מתייחסים היום בעיקר לשלושה דורות של עובדים : דור הבייבי בומרס (Baby Boomers), החל בנולדים בשנות 1940- 1946 ומסתיים בילדי 1960- 1964. הושפעו מאד ממלחמת ויטנאם, התנועה לשחרור האישה והתנועה לזכויות האדם, ההגעה לירח, הטלויזיה הצבעונית, פרשת ווטרגייט, המהפיכה המינית וודסטוק. אידיאליסטים, מצפים למצות את החיים, לא נאמנים, קוראים תגר על סמכות ומוסדות חברתיים(Kupperschmidt, 2000) . תחרותיים, הצלחה חומרית וכסף מאפיינים דור זה, מטפסים בסולם הארגוני, דור ראשון שמתחיל לחשוב על עצמו ( ערעור הקולקטיב). הם יודעים לבנות קונצנזוס, מדריכים טובים וגורמים לשינוי (Kupperschmidt, (2000. הם אופטימיים, שאפתניים, מכורים לעבודה מאמינים בעבודת צוות ובשיתוף פעולה ( 2005 (Patterson,. מעדיפים תקשורת פנים מול פנים, או באמצעות טלפון,טקסטים, פקס דוא"ל, טלפון סלולארי, קבוצות דיון , לא מתקשרים הרבה באמצעות אתרים של רשתות חברתיות , בלוגים, לא "מסמסים" טכנופובים.

דור ה X (Gen-X) נחשבים אלו הנולדים מתחילת שנות ה- 60 ועד לסוף שנות ה 70. התבגרותם התרחשה בצל תקופות כלכליות קשות. הם הושפעו מ MTV ממגפת האיידס, הרחבת הטכנולוגיה ( מחשוב מהיר), מתחרות עולמית מנפילת הקומוניזם, חדירת הטלפונים הסלולארים. הם גדלו בחוסר בטחון כלכלי, משפחתי וחברתי, שינויים מהירים ומחסור במסורתיות. זה הוביל לתחושה חזקה של אינדיבידואליות ( במקום הקולקטיביות) . גדלו במשפחות ששני ההורים עובדים ( ילדי מפתח) או במשפחות חד הוריות (עקב ריבוי הגירושים), השתוקקו למדריכים ( מנטור) והעריכו משפחתיות יציבה. היות וצפו בפיטוריהם וגירושיהם של הוריהם הפכו לציניים, לא נותני אמון (Kupperschmidt, 2000) . מורגלים בתגובתיות מהירה, מביאים לשוק העבודה גישות פרקטיות לפתרון בעיות, בעלי יכולות טכניות ונוח להם בסביבה מגוונת, משתנה רב משימתית ותחרותית

(Kupperschmidt, 2000) . חשוב להם חופש, עצמאות, ניידות ובטחון תעסוקתי. מאד רוצים לאזן בין חיי העבודה לחי המשפחה ( (Patterson, 2005.מתקשרים באמצעות דוא"ל, טלפון סלולארי, מסמסים, בלוגים, פורומים ברשת. פחות טובים במכתבים רשמיים, מתקשים בתקשורת בין דורית, מעט מכשולים בשימוש ברשת חברתית.

הדור השלישי הוא דור ה Y- דור המילניום (Howe, Strauss, & Matson, 2000), ,ילדי תחילת שנות ה- 80 הראשונים שנולדו לתוך עולם מרושת, הם "מחוברים" לרשת 24 שעות ביממה, מעריכים שונות ושינויים (Patterson, 2005). חוסר ודאות כלכלית היא תבנית פסיכולוגית קבועה עבורם. הושפעו מאירועי 11 בספטמבר,יו טיוב. תגובותיהם מיידיות ולהם בדר"כ מודעות עצמית גבוהה. מבינים שלא רק הזדמנויות עומדות לפניהם אלא גם בעיות העבר, אך הם אופטימיים ומאמינים שיום יבוא והם יגיעו לאן שירצו. עבודה משמעותית חשובה להם, מצפים שהם יהיו דור שיפעל ברמה החברתית, למידה לאורך השנים כמו גם חיי משפחה כמפתח לאושר עומדים אצלם בסדר עדיפות גבוה Mitchell, 1998)). דור ה Y מאמין שאפשר 'גם וגם' אם משתמשים בשיטות עבודה יעילות, הם גדלו בעולם מקוון, חסר גבולות, רב תחומי, רב משתתפים, הם בטוחים בעצמם וביכולתם ולא חוששים לאבד מקום עבודה אם היא לא מקדמת אותם לקראת מטרותיהם, הביטחון התעסוקתי לא מדורג אצלם גבוה ( מג'ר, 2009). הם לא מעוניינים לטפס לאיטם בסולם הקידום, הם יזמים, טכנולוגים, פורצי דרך, משנים את כללי המשחק ורוצים להתקדם מהר. רגילים לקצב מואץ, משחקי המחשב בהם שיחקו שעות רבות בילדותם אימנו אותם בקבה"ח מהירה, הערכת סיכונים וניהול דילמות, הם השתמשו בכל סוגי המדיות ושיתפו פעולה עם צעירים ברחבי העולם. כל זה הקנה להם חשיבה גלובלית, הרגל לפעול בצוות, גמישות ויצירתיות- שהכשירו אותם להתמודד עם שוק תחרותי ומשתנה שבו גמישות, מודעות עצמית והסתגלות הם הכרחיים Hall, 1986; Hall, 2002; Hall & Moss, 1998) ). דור ה Y שגדל עם הורים תומכים שדיברו אליו בגובה העיניים וסביבה שאפשרה חופש בחירה מחפש בבגרותו מימוש עצמי ואיזון בחייו. מתקשרים באמצעות טקסטים, רשתות חברתיות "on line", דוא"ל רק לעבודה, SMS. מתקשים בתקשורת פנים אל פנים, בשיחות טלפון, כתיבת מכתבים מקצועיים ואחרים .

ניתן לראות אם כך שבני דור ה Y , הנמצאים בשנות העשרים לחייהם, "בנויים" לשינויים ונראה שהסתגלותם לתנאי השוק המשתנים קלה יותר. לעומתם, בני ה 40 ומעלה השייכים לדור ה X ולדור הבייבי בומרס, בשל מאפייני דורם, מתקשים יותר להתמודד עם סביבה משתנה ותחרותית אחרי 20 שנה או יותר של פיתוח הזדהות עם ארגון ושייכות לקבוצת העובדים ואחרי שנים של הצלחה פסיכולוגית, המבוססת על מערך של כישורים מסוימים, יש קושי אמיתילהיות מעתה אחראי לגמרי לגורלך ולפתח כישורים חדשים. מצב זה עלול לפגוע בתחושת הערך העצמי והביטחון העצמי ודורש עבודה רצינית של פיתוח זהות Hall, 1986b)). לכך מתווספת גם הדעה הרווחת בקרב ארגונים שעובדים מבוגרים פחות גמישים ויותר קשה ללמד אותם, Hall, ,1986) גלובס, חדשות 12.10.09). כלומר, לא רק שהסביבה משתנה ועל בני קבוצה זו לפתח אסטרטגיות שיסייעו להם להסתגל לשינויים, קבוצת זו צריכה גם להתמודד עם אפליה ( בד"כ מוסווית) על רקע של גיל.



מיכל עומרי גרין - יועצת קריירה, בעלת חברת "נתיבה - פורצים גבולות בקריירה"

http://www.netiva.info

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה