ההצלחה היא של כולנו

ההצלחה היא של כולנו

יום רביעי, 12 בינואר 2011

אבל אני מתאים

אבל אני מתאים !!! - להתקבל לעבודה כשאין ניסיון מתאים

אתם עובדים מעולים ומוערכים. העמיתים שלכם מחזיקים מכם תותחי על, ועולים אליכם לרגל בכל פעם שהם נתקלים בבעיה שאף אחד אחר לא הצליח לפתור, ועד לא מזמן באמת נהניתם מהעבודה, אבל לאחרונה, מתחשק לכם לעשות משהו טיפה שונה. אולי לנהל מוצר, אולי לעבור לתפקיד Pre-Sale, או שמא, לטוס לחו"ל ולהעביר הדרכות הטמעה? המחשבה מבשילה לכדי מעשה, ואתם מתחילים לשלוח קורות חיים למשרות כאלו, אבל לא זוכים למענה. מוכר?



מה שהיה הוא שיהיה

בעידן המודרני, נדיר שמישהו מחזיק באותה משרה לכל אורך הקריירה שלו. אם פעם היה שֵם למישהו שעזב את המקצוע, עשה עגיל באוזן, רכש אוטו עם גג נפתח, והלך לחפש קריירה אחרת לגמרי מאפס (קראו לזה "משבר גיל ה-40"), כיום, מי שלא עושה את זה לפחות פעם-פעמיים לאורך הקריירה שלו, נחשב לעוף מוזר (ואפילו משבר גיל ה-40 פוקד אותנו, כיום, הרבה אחרי שנות ה-50). הישראלי הממוצע חייב להתקדם כל הזמן – להחליף משרות, לשנות קריירה או לשנות תפקיד. הלמ"ס שיחרר לאחרונה את נתון, המצביע על כך שאנחנו מחליפים עבודה כל 5 שנים בממוצע. בעוד שלשנות מקום עבודה, אבל להישאר באותו התפקיד, זה אפשרי ומקובל, לשנות תפקיד בחברה חדשה לגמרי, זה קצת יותר קשה;



"אנחנו נתקלים בלא מעט מהנדסי תוכנה שמגישים מועמדות לתפקידי Pre-Sale, ניהול צוות או ניהול מוצר, למרות שאין להם ניסיון בהם בכלל" מסבירה ליאור טפר רג'ואן, יועצת השמה בכירה בדיאלוג. "לצערנו, רובם מדלגים על או מתעלמים במפגיע מהדרישה לניסיון בתחום, ומתעקשים שהם רוצים שנגיש את מועמדותם, למרות שאין להם ניסיון, ולו בגלל שהם מאמינים שהם מתאימים לזה".



אז נכון – קשה מאוד להגיש את מועמדותו של מחפש עבודה למשרה שדורשת ניסיון, כשאין לו ניסיון, אבל מסתבר שישנן דרכים אחרות לעשות את זה, וליאור התנדבה להסביר מהן הדרכים הללו, בכתבה הבאה (בשל נוחיות בלבד, היחס למחפשי העבודה הוא בלשון זכר, אבל הכוונה היא גם למחפשות עבודה, כמובן);



איך יהיה לי ניסיון אם אתם לא מוכנים לתת לי להתנסות?!

במסגרת תפקידי בדיאלוג, אני נתקלת בלא מעט אנשי פיתוח שבשלב מסוים רוצים להתקדם בקריירה. לרוב, הם לוטשים עיניים לעבר תפקידי ראש צוות, תפקידי Pre/Post Sale (שהם תפקידים בעלי אוריינטציה מכירתית-שיווקית), או לתפקידים ניהול מוצר או פרויקט. בהיעדר ניסיון, יהיה לכם קשה למצוא משרה כזו – קשה, אבל לא בלתי אפשרי. הנה כמה דברים שכדאי שתבדקו לפני שאתם משגרים אלינו את קורות החיים שלכם:



בידקו את המשרה

הגם שרוב המשרות בהן דיאלוג מטפלת, דורשות ניסיון קודם, ישנו מיעוט של משרות שלא דורש ניסיון. משרות כאלו שמות דגש גדול יותר על תכונות וניסיון אחרים שיש ברשותכם:

א. האוריינטציה – לפעמים, משרה כלשהי דורשת ניסיון בעל אוריינטציה אחרת (למשל, משרות שיווק או ניהול שדורשות אוריינטציה של מהנדס פיתוח). למשרות כאלו, גם בהעדר ניסיון ניהולי או שיווקי, תוכלו להגיש מועמדות בגלל שיש לכם אוריינטציה בפיתוח.

ב. מקצוע טכני יחודי – משרות מסויימות דורשות ידע טכני יחודי, נדיר ואזוטרי. למשל, אם משרה מחפשת מנהל פרויקט לפיתוח מוצר Kernel בסביבת לינוקס, גם אם מעולם לא הייתם מנהלי פרויקטים, אבל פיתחתם Kernel בסביבת לינוקס, סיכוי סביר מאוד שמועמדותכם למשרה תתקבל (בשל מיעוט במפתחים כאלו בשוק). אותו הדבר אמור לגבי שפות יחודיות (Cobol למשל) או ניסיון יחודי (פיתוח שוק מוצר בזנזיבר).

ג. ניסיון במוצר דומה – הסיכוי שלכם להתקבל למשרה, גם בהעדר ניסיון רלוונטי למשרה עצמה (למשל, משרה ניהולית, כשמעולם לא ניהלתם), גדל כאשר אתם מגיעים מחברה שפיתחה מוצרים דומים, ויש לכם הכירות טובה עם הטכנולוגיה, הלקוחות או תהליך הייצור.



עם זאת, קחו בחשבון שני דברים:

א. תחרות – גם כשהמשרה לא דורשת ניסיון, עדיין, מתחרים בכם לא מעט מועמדים עם ניסיון רלוונטי למשרה, שיש להם יתרון על פניכם, ולו בגלל הניסיון הזה. לדוגמא: אם תגישו מועמדות למשרת Pre-sale הדורשת ניסיון בפיתוח מוצר טלקום, רק בגלל שיש לכם ניסיון בפיתוח מוצר טלקום, מועמדים עם ניסיון מעשי ב-Pre sale וניסיון בפיתוח מוצר טלקום, יזכו לעדיפות על פניכם.

ב. ביקורת עצמית - השתדלו להמנע מלהגיש מועמדות למשרה שמוזכרים בה תנאים מחמירים (למשל: חובה – שנתיים ניסיון בניהול מוצר!).



התקדמו בתוך החברה

לא פעם, כשאני משוחחת עם מחפש עבודה שמנסה בכל מאודו לשכנע אותי להגיש את מועמדותו למשרה בה אין לו ניסיון, אני שומעת את המשפט: "אבל יש לי יכולת למידה מהירה ואני מוכשר וחדור מוטיבציה, ומאוד מתאים לתפקיד". בהנחה שזה נכון, מי אמור לדעת את זה טוב יותר מאשר המנהל הישיר שלכם!? הוא הכתובת האמיתית שלכם ולשם אתם צריכים לפנות!



למעשה, הדרך הטובה והיעילה ביותר להתקדם לתפקיד בו אין לכם ניסיון, היא קידום בתוך החברה, בהדרגה, על סמך ההיכרות אתכם, ועל סמך ההיכרות שלכם עם המוצרים ושיטת העבודה הנהוגים בחברה. זה נכון שקידום כזה דורש אורך-נשימה, מרפקים (ויש שיאמרו לשון ארוכה), אבל לא תמיד.



מעבר לכך, קחו בחשבון שאם תעזבו את החברה הנוכחית שלכם, ב-90% מהמקרים תעזבו לחברה אחרת, אבל באותו התפקיד בדיוק. בחברה החדשה תצטרכו להוכיח את עצמכם מאפס, מה שאומר שקידום אפשרי עשוי לקחת אף יותר זמן, מאשר לו בחרתם להישאר בחברה המקורית.



אני ממליצה להתחיל לחפש בחוץ כשאחד מהתנאים הבאים מתרחש:

א. היררכיה – אם המבנה והתרבות הארגונית של החברה לא מאפשרים קידום שכזה.

ב. מי בתור – אם יש אנשים קודמים לכם, שמועמדים לתפקיד אליו אתם לוטשים עיניים.

ג. סיבה אישית – אם אתם יודעים שאין סיכוי שהמנהל הנוכחי שלכם ימליץ עליכם לקידום, בגלל סיבות אישיות, למרות שאתם מתאימים.



הצהירו על כוונות

בעולם ההייטק, רוב התהליכים שקשורים בחיפוש עבודה נעשים בדיסקרטיות. עם זאת, דווקא השאיפה להתקדם או לשנות תפקיד, לא תמיד צריכה להישמר בסוד. מרגע שגמלה בליבכם ההחלטה שאתם רוצים לעבור לתפקיד חדש, ואם החלטתם לעשות זאת בתוך החברה בה אתם עובדים, רצוי לבנות לעצמכם מפת-דרכים:



א. הגדלת ראש – גלו יוזמה, הראו אכפתיות, דאגו לשדר אחריות וראיה כללית, כדי לסמן את עצמכם כאנשים ראויים לקידום המיוחל.

ב. ניכוס סמכויות – אם זה אפשרי, אל תסתפקו בנישה הצרה של התפקיד שלכם. נסו לבדוק אם אתם יכולים להרחיב את סמכויות התפקיד, וגלו מעורבות לכל אורך ה- Life Cycle של פיתוח המוצר.

ג. הפגינו איכויות אחרות – אם אתם דוברים שפות פחות נפוצות בישראל (ספרדית, צרפתית, גרמנית, סינית וכו'...), ואם הן רלוונטיות לחברה בה אתם עובדים, אל תשמרו את זה בסוד. כנ"ל לגבי טכנולוגיות שלמדתם אוטודידקטית.

ד. דברו על רצונכם – במידה וזה אפשרי, דברו עם המנהל הישיר ועדכנו אותו בכך שאתם מעוניינים להתקדם. מנהל טוב שמכיר בערככם האמיתי, עשוי לעשות שמיניות באוויר כדי שלא תברחו מהחברה. הוא עשוי להעלות את זה למעלה, וגם אם החברה לא תכננה לעשות זאת במקור, תיתפר משרה מיוחדת בשבילכם.

ה. זהו הזדמנויות (Mingling ו-Networking) – שמעתם על מישהו בתפקיד בו אתם חושקים, שעומד לעזוב? דאגו להזכיר שאתם מתאימים ומעוניינים בתפקיד הזה. בכלל, בידקו מיהו מקור השמועות בחברה, ושימרו איתו על קשר ידידותי. בדרך זו, הרבה סודות חברתיים יגיעו אליכם ראשונים.



משנה מקום, משנה מזל

אם בכל זאת החלטתם לחפש את מזלכם בחוץ, וודאו שהחברה החדשה בה אתם מתחילים לעבוד, יודעת מראש שאתם מתעתדים להיכנס לתוכה בתפקידכם הנוכחי, אבל להגיע ממנו לתפקיד חלומותיכם. וודאו שתפקיד כזה קיים בחברה, ושהדרך אליו לא חסומה (או היררכית, או בגלל שיש רשימת ממתינים לתפקיד). אם זה אפשרי, נסו לברר בקרב עובדים אחרים בחברה, או בעזרת יועצת ההשמה שמטפלת בכם, שלא מוכרים לכם אשליות, ושהחברה באמת מאפשרת לעובדים להתקדם בתוכה, על מנת שלא תכלו את זמנכם לריק.



קורסים ותארים

ישנן חברות שישקלו אתכם לתפקיד בו אין לכם ניסיון, אם יש לכם השכלה רלוונטית. לכן, אחת הדרכים לפלס את דרככם לתפקיד שיווקי יותר, למשל, כשיש לכם ניסיון בפיתוח תוכנה, עוברת דרך תואר שני במנהל עסקים. עם זאת, לרוב, השכלה בלבד אינה מספיקה ועדיין תדרשו לניסיון רלוונטי. אל תצפו לכך שתפקידים שיווקיים יפתחו בפניכם רק בגלל שאתם מחזיקים בתואר שני".



רוצים שינוי!

כאשר משרה דורשת במפורש ניסיון רלוונטי אותו אין ברשותכם, נדיר שחברת ההשמה תוכל להגיש את מועמדותכם למשרה זו. עם זאת, קיימות לא מעט משרות שלא מחייבות ניסיון ספציפי, או כן מבקשות ניסיון ספיצפי, אבל לא שמות עליו דגש, מה שמגדיל את הסיכוי שלכם להתקבל למשרות הללו. אל תשללו מראש את האפשרות להתקדם בתוך החברה בה אתם מועסקים, גם אם זה אומר שהדרך לשם נראית ארוכה ולוקחת זמן. נכון להיום, זוהי אחת הדרכים הוודאיות ביותר להתקדם או לשנות תפקיד. הוספת תארים וקורסים לרזומה עשויה להועיל, אבל ניסיון עדיין מולך בשוק וברוב המקרים, הוא חשוב יותר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה